مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

تفاوت دندانپزشکی اطفال با بزرگسالان  

شاید سوال شما نیز باشد که چه تفاوت هایی میان دندانپزشکی اطفال و دندانپزشکی بزرگسالان وجود دارد؟وقتی صحبت از دندان های کودکان می شود، معاینات دندانپزشکی با بزرگسالان نیز  بسیار متفاوت می شود.
بسیاری از دندانپزشکانی که به صورت تخصصی در بخش درمان های دندانپزشکی کودکان فعالیت می کنند همواره توصیه می کنند که کودکان را به مراکز دندانپزشکی تخصصی کودکان ارجاع دهید. 


 

تفاوت دندانپزشکی اطفال با بزرگسالان  

 

شاید سوال شما نیز باشد که چه تفاوت هایی میان دندانپزشکی اطفال و دندانپزشکی بزرگسالان وجود دارد؟وقتی صحبت از دندان های کودکان می شود، معاینات دندانپزشکی با بزرگسالان نیز  بسیار متفاوت می شود.

در درمان برای بزرگسالان انواعی از روش ها وجود دارد که مختص کودکان نیست، چرا که آنان در این سنین دارای دندان های شیری هستند که موقت است و لازمه نگهداری آنها بیشتر مطرح است و درمان های جدی تر به سنین بالاتر مرتبط خواهد شد.

بسیاری از دندانپزشکانی که به صورت تخصصی در بخش درمان های دندانپزشکی کودکان فعالیت می کنند همواره توصیه می کنند که کودکان را به مراکز دندانپزشکی تخصصی کودکان ارجاع دهید. 

دندانپزشکی اطفال جزو مباحث سلامت کودکان ماست که در سالهای اخیر مورد توجه خانواده ها قرار گرفته است لذا برای انجام روشهای مراقبت و درمان نیازمند دریافت اطلاعات صحیح میباشد لطفا با ما همراه باشید.

دندانهای شیری کودک شما از حدود ۶ الی ۹ ماهگی شروع به رویش میکنند اما آنچه باید توجه کنید این است که این دندانها به طور طبیعی تا چه زمانی در دهان کودک شما باقی می مانند؟

پاسخ این است که علیرغم دندانهای شیری جلویی (چهار دندان پیشین هر فک) که در حدود شش سالگی می افتند، دندانهای شیری عقبی (آسیای شیری) تا حدود ۱۱ سالگی بایستی در دهان کودک شما باقی مانده و نقشهای مهمی را ایفا کنند.

چرا مراقبت و حفظ دندانهای شیری اهمیت دارد؟

۱- دندانهای شیری به عنوان راهنمای رویش دندانهای دائمی عمل می کنند و فضایی را که این دندانهای جدید در آن رویش میکنند ، حفظ نموده و نیاز به درمانهای ارتودنسی در آینده را کاهش میدهند.

۲- تا زمان حضور این دندانها در دهان (یعنی تا حدود ۱۲ سالگی) در گاز گرفتن و جویدن غذا، صحبت کردن، و زیبایی و اعتماد به نفس کودک نقش اساسی دارند.

۳- دندانهای شیری نیز همانند دندانهای دائمی ریشه و عصب دارند؛ و در صورت پیشرفت پوسیدگی، درد و عفونت ریشه و آبسه دندان شیری رخ خواهد داد. پوسیدگی دندان در اوایل کودکی می تواند به سرعت پیشرفت کرده و در مدت کوتاهی به عصب دندان برسد.

مراقبت از دندانهای شیری:

در نوزادی لثه ها و دندان هایی که تازه در حال رویش هستند ، باید به آرامی و پس از هر بار تغذیه با یک تکه گاز یا پارچه مرطوب پاک شوند. از حدود یک سالگی مسواک زدن روزانه را با یک مسواک کوچک ، با موی نرم و اندکی خمیر دندان مخصوص کودک حاوی فلوراید (به اندازه دانه برنج تا سه سالگی، و به اندازه نخود از سه تا پنج سالگی) انجام دهید. مسواک زدن برای کودک تا حدود 6 سالگی بایستی توسط والد انجام شود زیرا کودکان در این سنین مهارت دستی کافی برای این کار را ندارند.

اولین قرار ملاقات دندانپزشکی:

ما به شما توصیه میکنیم تا در اولین سال تولد فرزند خود، برای ویزیت دندانپزشکی مراجعه کنید تا هر چه سریعتر مشکلات مربوط به بهداشت و تغذیه و رویش دندانی کودک را شناسایی کنیم.

اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی:

انواع روش های تخصصی دندانپزشکی کودکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان های کودکان و نوجوانان وجود دارد.

۱-فلوراید موضعی : فلوراید سبب افزایش استحکام ساختار مینای دندان و مقاومت آن در برابر پوسیدگی می شود. اگرچه مقدار کمی فلوراید در خمیردندان ها و برخی از منابع آب آشامیدنی وجود دارد ، اما میتوان برای محافظت بیشتر ، انواع با غلظت بالاتر را صرفا توسط دندانپزشک متخصص کودکان بر روی این دندانها قرار داد.

۲-سیلنت های دندانی : می توان با مهر و موم کردن شیارهای عمیق روی سطح جونده دندان های آسیا (با قراردهی مواد همرنگ دندان بدون تراش و بدون نیاز به بی حسی) از تجمع باکتری های پوسیدگی زا در این شیارها جلوگیری نموده و آنها را در برابر پوسیدگی جدید مقاوم نمود

در مراکز دندانپزشکی اطفال چه خدماتی ارائه می شود؟

  • کشیدن دندان کودکان
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان با روش هایی مانند فیشورسیلانت و فلوراید تراپی
  • ارائه ارهکارهایی برای توقف عادات منفی کودکان مانند مکیدن انگشت
  • توصیه های مراقبت از دهان و دندانها

در مراکز دندانپزشکی کودکان علاوه بر ارائه خدمات دندانپزشکی کودکان؛ این خدمات به نوجوانان نیز ارائه می شود، نوجوانانی که در دوره جایگزینی دندان های دائمی با دندان های شیری هستند و مراقبت از دندان های دائمی شان بسیار مهم و ضروری است.

دندانپزشکی اطفال

 

بعد از درمان کودک چه اقداماتی باید انجام داد؟

بعد از مراحل گفته شده دندانپزشکی اطفال درباره تغذیه و دارو کودک توضیحات لازم را به والدین می دهد تا مشکلی به وجود نیاید.

تغذیه بعد از درمان معمولا با مایعات شفاف شروع می شود و اگر معده کودک تحمل داشت غذاهای جامد نیز به او می دهند. چون احتمال خواب آلودگی کودک پس از درمان، والدین پس از ترخیص در منزل بایستی کودک را تحت نظر داشته باشند.

مراقبت بعد از درمان بسیار حائز اهمیت است و باعث می شود نتیجه درمان به بهترین حالت صورت پذیرد. علاوه بر این ها جلسات پیگیری برای معاینه کودک بصورت دوره ای یکی از الزامات موفقیت درمانهای انجام شده می باشند.

حال کمی از شرایط دندانپزشکی کودک آگاه شده اید، اما این دندانپزشک اطفال چه خصوصیاتی باید داشته باشد تا مورد اطمینان قرار گیرد؟

برای انتخاب دندانپزشک اطفال خوب سایت های موجود در سایت گوگل می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. علاوه بر آن می توانید از تجربه دوستان و آشنایان نیز استفاده نمایید.

اما چه خصوصیاتی این فرد باید داشته باشد تا برای درمان کودک بتوان به آن اطمینان کرد؟


  1. دندانپزشک اطفال باید در ابتدا بسیار برخورد مناسبی با والدین داشته باشد و در صورتی که والدین در خصوص بهداشت و آسیب دندان های کودک بی دقتی کرده بودند آن ها را سرزنش نکند.

  2. محیط دندانپزشکی کودکان مجهز بوده و فضای مناسب برای کودکان را داشته باشد تا احساس ترس کودک را بکاهد.

  3. یک دندانپزشک کودکان خوب نباید درباره همکاران بد بگوید.

  4. یک دندانپزشک اطفال خوب نباید بیمار را در انتظار زیادی قرار بدهد، چون همانطور که گفته شد آستانه درد کودکان در این زمینه کم است و باعث اذیت او می شود

  5. متخصص دندانپزشک کودکان ، باید با کودک صادق باشد واز قبل وقتی قرار است دردی را کودک تحمل کند از قبل برایش توضیحات لازم در حد فهم او را بدهد.

  6. در برخورد با کودک از مسائلی که مناسب سن او نیست ، صحبت نکند.

  7. راهنمایی های مورد نیاز برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان کودکان را به والدین آموزش دهد.

 

داشتن چنین خصوصیاتی دندانپزشک را قابل اعتماد خواهد کرد و شما با اطمینان بیشتر می توانید به درمان کودک خود بپردازید.

در ادامه یکی از مراکز کلینیک تخصصی دندان را به شما معرفی خواهیم کرد تا در بین انتخاب های خود برای گرفتن خدمات دهان و دندان فرزاندان دلبندتان قرار بگیرد.

دندانپزشکی اطفال

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

https://clinicgholhak.com/

کلینیک دندانپزشکی  قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

تاثیر محیط دندانپزشکی اطفال بر کودک
تاثیر محیط دندانپزشکی اطفال بر کودک

09 آبان 1402

چکاپ دندانپزشکی اطفال
چکاپ دندانپزشکی اطفال

03 شهریور 1402

رفع پوسیدگی دندان در دندانپزشکی اطفال
رفع پوسیدگی دندان در دندانپزشکی اطفال

25 مرداد 1402

ارتودنسی نامرئی در دندانپزشکی اطفال
ارتودنسی نامرئی در دندانپزشکی اطفال

21 مرداد 1402

رفتار دندانپزشکی اطفال
رفتار دندانپزشکی اطفال

09 مرداد 1402