مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

کامپوزیت دندان شکسته

کامپوزیت دندان اصلاح نامنظمی، بد فرمی، رنگ زرد، پریدگی و فاصله دندان است. یک دندانپزشک ماهر و باتجربه می تواند از بهترین مواد برای رفع نقایص دندان های فرد به بهترین شکل استفاده کند.
هنگامی که پوسیدگی دندان توسط دندانپزشک برداشته می شود ، می توان از کامپوزیت برای پر کردن شکاف ها و بازیابی ظاهر آن استفاده کرد.


کامپوزیت دندان برای دندان های شکسته

اگر آشنایی با کامپوزیت دندان داشته باشید حتما میدانید که شکستن پسته ، دانه ، بادام و انواع غذاهای سفت یا جویدن یخ ، ته دیگ و با دندان های طبیعی بسیار مضر است. این آسیب در مورد دندانهای کامپوزیت بسیار جدی تر است و در صورت عدم درمان ، احتمال شکستگی یا لب پریدگی بسیار بیشتر است.

عاداتی مانند نگه داشتن سوزن ، گیره مو یا هر چیز خارجی دیگر با دندان می تواند به کامپوزیت ها آسیب برساند. در واقع آنچه تضمین کننده دوام کامپوزیت دندان است ، نحوه نگهداری آن است.

 مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و سایر مراقبت های بهداشتی که توسط پزشک توصیه شده است باید به طور کامل و منظم انجام شود تا از پوسیدگی بیشتر جلوگیری کند.

ویزیت منظم از کامپوزیت و بهداشت دندان را در برنامه سالانه خود قرار دهید. مصرف مواد رنگی مانند چای ، قهوه و تنباکو (سیگار و قلیان) باید در تمام درمان های زیبایی به حداقل برسد. تأثیر مواد رنگی روی کامپوزیت های دندانی (مواد همرنگ دندان) بیشتر از لمینت های سرامیکی و روکش است. این مراقبت در بلیچینگ دندان نیز بسیار اساسی است. کامپوزیت دندان باید در صورت شکستگی ترمیم شود.

درمان دندان شکسته بستگی به میزان آسیب و اینکه آیا شکستگی هنگام لبخند قابل مشاهده است ، بستگی دارد. اگر فقط مقدار کمی مینای دندان باقی مانده باشد یا اینکه شکستگی در دندانهای جلویی قرار داشته باشد ، کامپوزیت دندان می تواند آسیب وارد شده را فقط در یک مراجعه به دندانپزشک درمان کند.

همچنین می توان مینای از دست رفته را با رزین کامپوزیت پر کرد. کامپوزیت دندان یک روش سریع و بدون درد است که نیازی به استفاده از داروهای بی حسی ندارد. مواد کامپوزیت ونیر با اطمینان ناحیه شکسته شده را محصور می کند. یک ماده چسبنده اعمال می شود ، سپس رزین کامپوزیت توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی رو ی ان شکل می گیرد تا با دندان طبیعی مخلوط شود و شکل آن را بازگرداند. برای کامل کردن کامپوزیت ونیر ، مواد کامپوزیت با نورلیزر محکم و سفت می شود.

دندانهای شکسته شده که پوسیدگی قابل توجهی دارند را بجای کامپوزیت دندان، از تاج دندان برای ترمیم آنها استفاده می شود . تاج دندان یک کلاه به شکل دندان است که ریشه دندان را می پوشاند. تاج ها از ماندگاری بالایی برخوردار بوده و از فلز و یا سرامیک ساخته شده اند.

کامپوزیت دندان

 

انواع کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت های دندانی شامل کامپوزیت های روکش دندان ، کامپوزیت ماکروفیلی ، کامپوزیت میکروفیل ، کامپوزیت هیبریدی ، میکرو هیبرید و نانو هیبرید است که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

1.کامپوزیت ونیر دندان

از کامپوزیت ونیر بیشتر برای ترمیم و زیبایی دندانهای جلویی استفاده می شود. ممکن است فردی از نظر ظاهری دندان های سالم و مرتبی داشته باشد اما برای تغییر رنگ دندان ها می خواهد این روش لبخندی زیبا و جذاب داشته باشد. یک دندانپزشک ترمیمی و زیبایی با بررسی وضعیت فرد و ویژگی های صورت و دهان ، بهترین گزینه را پیشنهاد می کند.

کامپوزیت ونیر دندان روشی کم هزینه است که دندان ها را نمی تراشند. در گذشته از روکش برای سفید کردن دندان استفاده می شد که نیاز به تراش قسمت زیادی از دندان داشت. اما امروزه با پیشرفت روشهای جدید خصوصاً کامپوزیتهای دندانی دیگر نیازی به تراش دندان نیست و کامپوزیت بر روی دندانهای فرد چسبانده می شود. این روش را گاهی ارتودنسی فوری هم می گویند.

2.کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه

این مدل کامپوزیت از چند دهه پیش وارد حوزه پزشکی شده و دارای ذرات 10 تا 15 میکرومتر است. ذرات کامپوزیت ماکروفیلی بزرگتر از انواع دیگر کامپوزیت ها هستند که دوام و مقاومت مواد را افزایش می دهند اما ترمیم را دشوارتر می کنند.

3.کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه

کامپوزیت های میکروفیل ذراتی کمتر از 100 نانومتر دارند که این امر پرداخت را بسیار آسان کرده و قطعه ای که توسط میکروفیل تعمیر می شود کاملاً صاف و یکدست است. اما این نوع کامپوزیت دوام و مقاومت کمتری نسبت به کامپوزیت ماکروفیلی دارد.

4.کامپوزیت دندان هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید

برخی از ذرات این نوع کامپوزیت ها در محدوده 10 تا 15 میکرومتر و برخی دیگر در محدوده 40 متر هستند. ریز هیبریدها و نانو هیبریدها هر دو در گروه کامپوزیت های هیبرید ،با دامنه ذرات کمتر از 100 نانومتر قرار دارند. از مزایای این نوع کامپوزیت ها می توان به افزایش مقاومت در برابر سایش ، دوام و مقاومت بالا اشاره کرد. اما یکی از معایب آنها این است که به مرور زمان زیبایی خود را از دست می دهند.

5.نانو کامپوزیت

نوع دیگر کامپوزیت، نانوکامپوزیت است که برای حل مشکلات در کامپوزیت های ترکیبی استفاده می شود. اندازه ذرات این مدل کامپوزیت 20 نانومتر است و مقاومت خوبی در برابر سایش دارند. نانوکامپوزیت ها نیز به خوبی جلا داده شده اند و کاربردهای مهمی در ترمیم دندان های خلفی دارند.

کامپوزیت

 

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. همچنین خواندن مقالات مرتبط با ارتودنسی دندان، لمینت دندان، ایمپلنت دندان را به شما توصیه میکنیم.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

www.clinicgholhak.com

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی
رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی

24 آبان 1402

 مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان
مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان

17 آبان 1402

کامپوزیت دندان در شریعتی
کامپوزیت دندان در شریعتی

15 آبان 1402

علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟
علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟

24 مهر 1402

کامپوزیت دندان روش جایگزینش وجود دارد؟
کامپوزیت دندان روش جایگزینش وجود دارد؟

07 شهریور 1402