پریودنتال,التهاب لثه,ورم لثه,عوامل پریودنتال,بوی بد دهان,لثه متورم,خونریزی لثه

بیماری پریودنتال چیست

بیماری پریودنتال چیست؟

التهابات لثه ای درمان نشده یا بیماری پریودنتال (بیماری لثه) نوعی عفونت باکتریایی است که با تجمع باکتری‌های ناشی از پلاک و جرم دندان،باعث عفونت لثه،استخوان و سایر بافتهای اطراف دندان‌ها میشود.خونریزی و متورم شدن لثه‌ از علائم اولیه ابتلا به این بیماری است. در نهایت این بیماری اگر درمان نشود به ازدست ‌رفتن لثه،استخوان و دندان‌ها می‌انجامد.

علت بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال توسط تجمع باکتری در پلاک (پلاک لایه نازکی است که در بالای دندان ها تشکیل میشود و محل تجمع تعداد زیادی از باکتری هاست) دندان ایجاد می‌شود. باکتری‌های مضر هر روز روی دندان‌ها و دور خط لثه تجمع میکنند. اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود و باکتری ها با کارهایی نظیر مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از روی سطح دندان و داخل دهان پاک نشوند، فرد دچار التهاب لثه می‌شود. چنانچه التهاب لثه درمان نشود، به تدریج این التهاب باعث خونریزی لثه حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن میشود و در نتیجه موجب بروز بیماری پریودنتال میگردد .

پریودنتال دندان

عوامل تشدیدی کننده بیماری پریودنتال:

1.استعمال دخانیات، سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو

2.وراثت و ژنتیک:

ابتلا به بیماری پریودنتال میتواند ژنتیکی باشد اما با رعایت منظم موارد بهداشتی میتوان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

3.دیابت:

بیماری مانند دیابت میزان گسترش  و بروز این بیماری را افزایش می دهد همچنین شیمی درمانی یا درمان‌های بیماری هایی مانند سرطان یا ایدز نیز احتمال بروز بیماری پریودنتال را افزایش میدهد.

3.استرس:

استرس موجب  ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن میشود و همین امر موجب تشدید بیماری پریودنتال میشود.

4.مصرف برخی داروها:

بعضی از انوع داروها مانند داروهایی که برای فشار خون بالا و یا افسردگی و ... استفاده میشوند باعث خشکی دهان میشوند.

5.هورمون های نامنظم:

عواملی مانند بلوغ، حاملگی و یائسگی باعث تغییرات در هورمون ها میشود و این تغییر هورمونی میتواند در دهان و دندان تاثیر بگذارد.

ورم لثه

بررسی علائم نشان دهنده بروز بیماری پریودنتال

• خونریزی لثه ها در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • قرمز و متورم بودن لثه
  • بو و طعم بد دهان
  • لق شدن دندان ها
  • فاصله دار شدن و نامنظم شدن دندان ها
  • عفونت لثه
  • از بین رفتن تدریجی لثه

روش درمان

از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است با رعایت نکات بهداشتی میتوانیم به سادگی از بروز این بیماری جلوگیری کنیم. موارد مانند استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان، تغذیه سالم، ویزیت منظم و دوره ای دندان پزشکی و نظافت حرفه ای توسط دندان پزشک یا متخصص بهداشت دهان، قسمت هایی را که دسترسی به آن ها برای از بین بردن پلاک ها سخت است مورد کنترل قرار میدهد.
همچنین رعایت مواردی مانند ترک سیگار میتواند موثر باشد.

اگر دندان های مرتبی ندارید و نظافت آن برای شما سخت می باشد حتما نسبت به ارتودنسی دندان اقدام نمایید.

اثر ارتودنسی دندان بر پریودنتال بسیار مثبت بوده و باعث میشود کمتر به این بیماری دچار شوید.
از دیگر روش های درمان بیماری پریودنتال بسته به نوع بیماری میتوان از روش های درمان زیر استفاده کرد:
مصرف دهان شویه و داروهایی که باکتری های دهان را از بین می‌برد و توسط دندان پزشک شما تجویز می‌شود.
در مواردی که بیماری جدی تر شده از روش های جراحی و در مواردی ممکن است برای جایگزینی  و ترمیم دندان های از بین رفته از روش های دندانپزشکی زیبایی استفاده شود.

تورم لثه

کلینیک دندانپزشکی قلهک در تهران

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه و انجام هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

کلینیک دندانپزشکی قلهک

ورم لثه چیست