مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان

اگر مقالات قبلی را مطالعه کرده باشید حتما میدانید که، کامپوزیت دندان از روش های درمان دندانپزشکی است که بسیار پر کاربرد می باشد و در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کامپوزیت از انواع رزین ها است که درجه های متفاوتی دارد .

کامپوزیتی که برای دندان مناسب است دارای ویژگی های خاص باشد و تنها سفید بودن و استحکام معیاری برای استفاده در دندانپزشکی نمی باشد.


 

مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان

 

اگر مقالات قبلی را مطالعه کرده باشید حتما میدانید که، کامپوزیت دندان از روش های درمان دندانپزشکی است که بسیار پر کاربرد می باشد و در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کامپوزیت از انواع رزین ها است که درجه های متفاوتی دارد .

کامپوزیتی که برای دندان مناسب است دارای ویژگی های خاص باشد و تنها سفید بودن و استحکام معیاری برای استفاده در دندانپزشکی نمی باشد.

کامپوزیت علاوه بر این سفید بودن و استحکام باید قابل پولیش باشد و درخشنده و طبیعی باشد و همچنین به صورت لایه لایه بتوان آن را بازسازی کرد.

کامپوزیت به فرم خمیری هستند و قابلیت انعطاف دارند و همین ویژگی باعث این است که به دندان می توان چسباند.

با استفاده از آن میتوانیم دندان هایی مقاوم داشته باشیم و به زیبایی دهان و دندان خود کمک نماییم و آسیب زیادی را به دندان خود وارد نخواهیم کرد.

کامپوزیت را بعد از معاینات دندانپزشک بدون اینکه احتیاجی یاشد در لابراتور تهیه شود، با توجه به رنگ دندان بیمار و با شرایطی خاص بر روی دندان قرار می گیرد و با تاباندن نور مشخصی آن را سفت و محکم می نمایند و با پولیش به فرم دندان در می آورند و شبیه دیگر دندان های شما می شود.

کامپوزیت همانند لمینت دندان برای دندان های سالم استفاده می شود و اگر دندان های شما پوسیدگی و یا هر مشکل دیگری داشته باشد از این روش برای خود نمیتوانید استفاده کنید.

شما با مراجعه به دندانپزشک خود اول باید وضعیت دهان و دندانتان را بررسی نمایید و بعد روش مناسبی برای برای ترمیم و زیبایی دندانتان انتخاب کنید.

شاید سوال باشد که کامپوزیت دندان با این ویژگی هایی که دارد شامل چه موادی است؟

اجزای تشکیل دهنده کامپوزیت دندان شامل مواد ماتریس رزین، پرکننده و اتصال دهنده می باشد. که در ادامه درباره هریک از آنها صحبت خواهیم کرد.

  • مواد ماتریس رزین

این نوع مواد را برای بالا بردن استحکام و مقاومت کامپوزیت دندان به کار می برند و اگر کیفیت آن بالا باشد مقاومت و استحکام کامپوزیت بالا می رود.

 رزین بر پایه متاکریلات بوده که  این باعث میشود تا خواص مکانیکی مواد کامپوزیت بالا رود. امروزه در این زمینه مواد بسیار محکم و با کیفیتی تولید و و در بازار عرضه شده است. نانو هیبریدی، میکرو هیبریدی که در این ماده وجود دارد نیز باعث  ایجاد استقامت بالا و  زیبایی دندان های دارای کامپوزیت میشود.

  • مواد پر کننده

مواد پر کننده ای که در کامپوزیت دندان مورد استفاده میگیرند جنسی از سرامیک یا سیلیس یا کوارتز دارند و اثر فوق العاده ای بر مقاومت کامپوزیت دندان می گذارند.

 هر چه قدر اندازه مواد پر کننده در ماتریس رزین بیشتر باشد به همان میزان استحکام بالاتر خواهد رفت.

یا مثلا اگر در ترکیب ماتریس رزین از شیشه  یا سیلیس استفاده بیشتری شود، درخشندگی بالا می رود. اما ایرادی که دارد این می باشد که باعث کاهش استحکام مواد در برابر سایش و فرسودگی می شود و این حالت خوب نیست.

  • مواد اتصال دهنده

مواد اتصال دهنده نیز  در کامپوزیت مواد پر کننده و مواد ماتریس رزین را به هم وصل می نماید و به نوعی پیونده دهنده بین آنها است.

 هر چه میزان این اتصال دهنده ها  بیشتر باشد استحکام به وجود آمده نیز بالاتر خواهد رفت.

 

آشنایی با مواد کامپوزیت دندان

 

آشنایی با مواد اثرگذار بر  کامپوزیت دندان

 

بهترین و اثرگذارترین ماده ای که در مستحکم بودن کامپوزیت دندان نقش دارد، میتوان ماتریس رزین از نوع نانو فیلر را نام برد. در این ماده حدود ۴۰ نانو متر ذره معدنی بکار رفته وبه طور یکنواخت در مواد تقسیم شده است.

این امر باعث شده تا مقاومت مواد بالا رود و علاوه بر آن زیبایی و درخشندگی نیز داشته باشند.

 

عوامل موثر بر  کامپوزیت دندان

 

عوامل تاثیر گذار در کیفیت کامپوزیت دندان

 

حال به این بپردازیم که چه عواملی بر کیفیت کامپوزیت دندان اثر دارد. اولین موارد حائز اهمیت جنس و رنگ مواد تشکیل دهنده کامپوزیت دندان می باشد.

دندانپزشک با استفاده از روش هایی که دارد و با استفاده از تکنیک هایی که می داند میتواند مقاومت کامپوزیت دندان را تضمین کند و نتیجه این کار را برای بیمار موفقیت آمیز باشد.

داشتن مهارت کافی دندانپزشک یکی از مهمترین مواردی است که در نتیجه کار اثر دارد.هرچقدر مهارت و دانش او بیشتر باشد به مراتب کامپوزیت دندان به بهترین حالت ممکن در دهان شما قرار خواهد گرفت و اذیت کننده نخواهد بود.

شاید انجام کامپوزیت دندان به نسبت روش های دیگر آسان باشد اما همین قرار دادن بر روی مینای دندان مهارت زیادی میخواد چون اگر به اشتباه بر جای نادرستی قرار بگیرد، باعث متورم شدم لثه ها خواهد شد که این باعث بیماری های جدید میشود.

نکته مورد توجه این است که مواد کامپوزیت دندان مثل لمینت دندان توسط لابرتور ساخته نمیشود و خود دندانپزشک آن را می سازد و اگر اشتباهی صورت بگیرد امکان خطراتی برای فرد وجود خواهد داشت.

 

کیفیت کامپوزیت دندان

 

کامپوزیت دندان درکلینیک قلهک

 

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال کامپوزیت دندان در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می تواند به وب سایت کلینیک مراجعه فرمایید.

https://clinicgholhak.com/

 

کلینیک قلهک

جهت مطالعات بیشتر کلیک کنید

# کامپوزیت دندان / # ایمپلنت دندان / # درمان ریشه دندان / # ارتودنسی دندان / # دندانپزشکی اطفال / # دندانپزشکی با بیهوشی

 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

مراجعه به دندانپزشکی بعد از تزریق ژل
مراجعه به دندانپزشکی بعد از تزریق ژل

05 مرداد 1403

همه چیز درباره ونیر دندان
همه چیز درباره ونیر دندان

27 تیر 1403

کامپوزیت دندان در شریعتی
کامپوزیت دندان در شریعتی

25 اردیبهشت 1403

رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی
رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی

24 آبان 1402

علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟
علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟

24 مهر 1402