کرونا و دندانپزشکی,کوید19

هفت نکته مهم درباره ویروس کرونا و درمان های دندانپزشکی

بیماری همه گیر کرونا روش مراقبت های بهداشتی را تغییر داده است و مراقبت از دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از اعمال دندانپزشکی به منظور پیشگیری از انتقال  و انتشار ویروس کرونا به تعویق می افتد. با این حال دندانپزشکان مجاز به انجام درمانهای اورژانسی و ضروری شما درصورت وجود درد می باشند.
در این متن درمان های دندانپزشکی قابل انجام در شرایط آلودگی  ویروس کرونا آورده شده است.

چرا کرونا باعث ایجاد محدودیت هایی در کار دندانپزشکی شده است؟

هنگامی که دندانپزشکان روی دندانهای شما کار می کنند عملیاتی همچون دندانپزشکی اطفال، لمینت دندان، ایمپلنت دندان، ارتودنسی دندان و ... یا مثلا حین تراش دندان با توربین و یا هنگام جرمگیری و پولیش دندان ها با برس های پرداخت، آئروسل ها- قطرات معلق در هوا از بزاق یا خون -ایجاد می شود.
 دندانپزشکان درشرایط عادی هم موظفند تمامی بیماران را مبتلا به بیماری های عفونی فرض کرده و اقدامات احتیاطی در زمینه کنترل عفونت را برای همه بیماران انجام دهند تا خطر انتقال بیماری های واگیر تنفسی و  خونی کاهش یابد.
این اقدامات احتیاطی باعث می شود هم بیماران و هم دندانپزشکان در امان بمانند.
اما با وجود  همه گیری ویروس کرونا، خطر وجود آئروسلهای حامل ویروس حین اعمال دندانپزشکی افزایش یافته است که یا مستقیماً پرسنل مطب را آلوده می کند و یا با نشستن روی سطحی که توسط پرسنل یا بیماران بعدی لمس می شود، باعث انتقال بیماری می شود. حتی در بیماران به ظاهر سالم هم امکان انتقال وجود دارد زیرا همه افراد مبتلا به ویروس دارای علائم  بیماری کرونا نیستند.

از همین رو کنترل عفونت و اجرای تمهیدات ویژه در ضدعفونی، در دوره ای که ویروس کرونا شیوع دارد، اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک، با توجه به امکانات و تجهیزات ویژه توانایی معاینه وانجام درمان های اورژانس دندانپزشکی در دوران کرونا را دارد.
این مجموعه تمامی موارد مورد نیاز جهت کنترل عفونت پرسنل، بیماران و مراجعین را در نظر گرفته و به خدمت رسانی به بیماران محترم مبادرت می نماید .

کدام مرجع این توصیه های دندانپزشکی را در خصوص کرونا انجام داده است؟

کمیته اصلی حفاظت از سلامت استرالیا - کمیته اصلی تصمیم گیری در مواقع اضطراری - اخیراً به دندانپزشکان توصیه کرده است که فقط درمان هایی را انجام دهند که ایجاد ذرات معلق درهوا  در آنها صفر و یا  محدود است و کلیه معاینات و درمان های معمول باید به تعویق بیفتد. طبق دستورالعمل انجمن دندانپزشکی استرالیا، محدودیت های سطح سه باید اعمال شود. این توصیه ها ممکن است با گذشت زمان تغییر کند.

ویروس کرونا

آیا هنوز می توان دندان پر کرد؟

اکنون مراقبت های دندانپزشکی غیر ضروری باید به تعویق بیفتد که شامل معاینات روتین و درمان در جایی که درد، خونریزی یا تورم وجود ندارد، می باشد. بنابراین درمان هایی مانند سفید کردن و ترمیم و پرکردن دندانها در اولویت نیستند.

سایر شرایط یا درمانهایی که باید به تعویق بیفتند شامل موارد زیر است:

• کشیدن دندان (بدون درد و تورم همراه)
  • دندانهای شکسته یا خرد شده
  •  لثه های خون چکان ودردناک
  • هالیتوز (بوی بد دهان)
  • دندانهای لق بدون خطر بلعیده شدن و خفگی
  • نگرانی های مربوط به دست دندان
  • روکش و بریج
  • مشکلات مفصل گیجگاهی فکی(صدای فک ،سایش مفصل)
  • جرمگیری و پولیش

کدام درمان های دندانپزشکی در دوران آلودگی کرونا مجاز است؟

برخی از بیماران برای مشکلات حاد دندانپزشکی نیاز به درمانهای اورژانسی دارند؛ درمان هایی که تولید ذرات معلق در هوا و خطر پخش  COVID-19  را دارد.

درمان های مجاز محدود به:

• کشیدن دندان یا درمان کانال ریشه در زمانی که بیمار دردی حاد در اثر آسیب، التهاب  یا مرگ عصب دندان دارد.
  •  آسیب قابل ملاحظه به دندانهای فوقانی در قدام فک بالا مثلا در تصادفات
  • مدیریت زخم ها یا سایر مشکلات مربوط به سطح پوشاننده لثه ها و دهان
  • درمان بیماران با مشکلات زمینه ای پزشکی پیچیده که در صورت عدم درمان ممکن است به وخیم تر شدن سلامت عمومی آنها منجر شود.
  • درمان بیمارانی که مشکلات دندانی آنها  وابسته به عوامل اجتماعی یا فرهنگی توسعه می یابد.
  • در جائی که  بیمار برای درمانی که از نظر پزشکی ضروری است توسط پزشک به دندانپزشکی ارجاع شده است.

آیا هنوز می توانم به دندانپزشک خودم مراجعه کنم؟

بسیاری از مراکز دندانپزشکی فقط برای مدیریت مشکلات اورژانسی که باعث ایجاد درد شده دایر هستند.
بنابراین با دندانپزشک معمول خود تماس بگیرید تا ببینید چه خدماتی می تواند ارائه دهد. آماده لغو وقت های قبلی خود باشید.

اگر به کرونا  COVID-19  مبتلا باشم یا احتمال ابتلا در من باشد چه می شود؟

اگر به درمان فوری دندانپزشکی احتیاج دارید و فکر می کنید COVID-19 دارید، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید تا درباره وضعیت خاص شما تصمیم بگیرد.
شما ممکن است قادر باشید درهمان محل همیشگی درمان جراحی خود را درشرا یط تشدید ملاحظات مربوط به کنترل عفونت دریافت کنید.
اما اگرنیاز به درمان اورژانسی دندانپزشکی دارید و به بیماری COVID-19 مبتلا شده اید، به بیمارستانی با امکانات مناسب ارجاع داده خواهید شد.

در دوره کنونی با وجود انتشار کرونا چه کاری می توانم انجام دهم؟

COVID-19  ماههای زیادی در کنار ما خواهد بود. بنابراین مهم است که با حفظ یک رژیم غذایی سالم و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان از سلامت دهان و دندان خود مراقبت کنید.

دوران کرونا درکلینیک قلهک

همانطور که گفته شد برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه و انجام هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید. این مجموعه با رعایت پروتکل های بهداشتی در دوران کرونا منتظر شما عزیزان خواهد بود.