مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

کامپوزیت دندان روش جایگزینش وجود دارد؟

یکی از روش های لمینیت دندان، کامپوزیت دندان است که برای اصلاح طرح لبخند افراد مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه طرفداران بسیاری دارد. کامپوزیت های دندانی از ماده ای به نام رزین کامپوزیت ساخته شده اند که در اصل همان ماده ای است که برای پر کردن دندان استفاده می شود.


 

روش جایگزین کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان روش جایگزینش وجود دارد؟

یکی از روش های لمینیت دندان، کامپوزیت دندان است که برای اصلاح طرح لبخند افراد مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه طرفداران بسیاری دارد. کامپوزیت های دندانی از ماده ای به نام رزین کامپوزیت ساخته شده اند که در اصل همان ماده ای است که برای پر کردن دندان استفاده می شود. کامپوزیت های دندان اغلب توسط دندانپزشک زیبایی بدون نیاز به ساخت در آزمایشگاه مستقیماً روی دندان قرار می گیرند. دندانپزشک لایه های مختلفی از مواد کامپوزیت را روی دندان قرار داده و آن را مانند یک مجسمه شکل می دهد. هر لایه کامپوزیت دندان با استفاده از نور روی دندان محکم می شود.

·مزایای درمان کامپوزیت

کامپوزیت یا روکش دندان یا کامپوزیت ونیر ، با تمام مراقبت هایی که دندانپزشک شما باید انجام دهد ، یک درمان نسبتاً راحت است که به سرعت نتیجه مطلوبی را به دست می آورد و اگر به درستی و توسط یک فرد ماهر انجام شود ، بسیار زیبا است.

·معایب درمان کامپوزیت

اما عیب آن این است که کامپوزیت دندانی به شدت تحت تأثیر تغییرات انبساط حرارتی است. این قطعاً دلیل لک شدن بیشتر کامپوزیت ها نسبت به لمینت های سرامیکی و حتی علت بسیاری از تغییر رنگ لبه ها پس از مدتی درمان کامپوزیت دندان (لمینت کامپوزیت) است.

اگرچه ما هنوز هم به سمت لمینت های کامپوزیت برای اصلاحات کوچک در دندان ها حرکت می کنیم ، اما باید بدانیم که در موارد بزرگ ، فکر کردن برای چیدمان دیگری کارآمدتر است.

کدام یک از این روش ها طبیعی تر می باشند؟

کامپوزیت ها معمولاً به گونه ای ساخته می شوند که گرچه از هر لحاظ شبیه دندان های طبیعی شما هستند ، اما مشکلات ظاهری دندان ها را نیز اصلاح می کنند.

اما لمینت سرامیکی طبیعی تر به نظر می رسد ، زیرا مواد تشکیل دهنده لمینت نور را به روشی کاملاً مشابه مینا منعکس می کنند. البته باید گفت که پوشش های کامپوزیتی هنگام پرداخت نیز طبیعی به نظر می رسند.

برای دندان های به شدت آسیب دیده کدام گزینه بهتر است؟

اگر دندان های شما به شدت آسیب دیده یا شکاف های زیادی دارند ، دندانپزشک معمولاً لمینت سرامیکی را به شما پیشنهاد می کند.

روکش های کامپوزیت معمولاً انتخاب بهتری برای نقایص خفیف تا متوسط دندان است. اگر مشکل شما آنقدر شدید است که با روکش قابل درمان نیست ، دندانپزشک شما ممکن است گزینه هایی مانند تاج یا درمان ارتودنسی را به جای کامپوزیت و لمینت پیشنهاد کند. در صورت از دست دادن دندان ، بهترین درمان در حال حاضر کاشت دندان است.

کدام یک طول عمر بیشتری دارد؟

طول عمر لمینت های سرامیکی 10 تا 20 سال است ، اگرچه وقتی بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنید و دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال می کنید ، روکش های لمینت می توانند حتی بیشتر عمر کنند. طول عمر روکش های کامپوزیت نیز معمولاً 5-7 سال است که بسیار کمتر از لمینت ها است.

کامپوزیت قوی تر است یا لمینت؟

برای پاسخ به این سوال باید با اطمینان گفت که روکش های لمینت بسیار قویتر از روکش های کامپوزیت هستند. منظور از قوی این است که لمینت ها مقاومت بالاتری در برابر شکستگی دارند.

البته یکی از مشکلات لمینت های سرامیکی این است که نمی توان مانند روکش کامپوزیت ترمیم کرد. اگر لمینت سرامیکی آسیب دیده باشد ، باید تعویض شود که نسبتاً گران است.

کدام یک در برابر لکه ها مقاوم تر می باشد؟

زیبایی رنگ دندان در شفافیت آن است و هر چه رنگ واضح تر باشد و هرچه نور از پوسته کامپوزیت نازک عبور کند ، طبیعی تر و سرزنده تر به نظر می رسد. اما نکته اینجاست که اگر رنگ کامپوزیت خیلی شفاف باشد ، رنگ اصلی دندان تحت الشعاع قرار می گیرد و نمی توان رنگ بد دندان را پوشاند.

بنابراین ، اگر رنگ بد دندان ها زیاد باشد ، نمی توانید انتظار روکش کامپوزیت با رنگ کاملاً شفاف را داشته باشید. کفپوش لمینت نسبت به لکه ها حساسیت کمتری دارد ، اگرچه هنوز باید سعی کنید مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگارنگ مانند قهوه و چای را محدود کنید. رزین کامپوزیت آسیب پذیرتر است و به راحتی تغییر رنگ می دهد. دندانپزشک به شما توصیه می کند رژیم خود را تنظیم کنید و از خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگی خودداری کنید.

کامپوزیت یا ارتودنسی

کامپوزیت یا ارتودنسی؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می توان از کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کرد و در صورت امکان کدام روش بهتر است: کامپوزیت یا ارتودنسی. در مواردی که میزان بی نظمی و کج شدن دندان ها کم و جزئی باشد ، می توان به جای ارتودنسی از کامپوزیت برای اصلاح آنها استفاده کرد. بعلاوه تهاجمی بودن کامپوزیت های دندانی نسبت به ارتودنسی است و هزینه کمتری نیز دارند.

اما گاهی اوقات ، بسته به شرایط دندان ها ، باید از ارتودنسی دندان استفاده کنیم ، به عنوان مثال در مواردی که بی نظمی آنها زیاد است یا دندانها در جای خود قرار ندارند. اما به طور کلی درمان کج دندان بدون ارتودنسی و با روش های دیگر امکان پذیر است. در ادامه ، ما بیشتر توضیح خواهیم داد تا بدانیم آیا می توان از کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کرد و کدام روش بهتر است.

چرا کامپوزیت بجای ارتودنسی؟

داشتن یک لبخند زیبا به سه عامل مهم بستگی دارد: رنگ دندان ، شکل دندان و موقعیت دندان.

رنگ دندان: اگر دندان های شما همرنگ قبلی نیستند و تیره هستند ، می توانید با سفید کردن دندان های خود را سفید کنید. اگر یکی از دندان ها به دلیل ترمیم کانال ریشه خیلی تاریک است ، می توانید با سفید کردن فضای داخلی رنگ آن را تغییر دهید. اما اگر شرایط دندان های شما به گونه ای باشد که به دلیل پوسیدگی زیاد بسیار خراب شده باشد ، دیگر تراشکاری کار نمی کند و در این حالت می توانید با استفاده از کامپوزیت ونیر آنها را ترمیم کنید.

موقعیت دندان ها: اگر موقعیت دندان ها در مورد جابجایی آنها است و همچنین اگر فک غیرطبیعی است ، بهتر است از ارتودنسی برای اصلاح لبخند خود استفاده کنید. ارتودنسی یک روش درمانی غیرتهاجمی است و یک روش عالی برای اصلاح وضعیت و تغییر شکل فک و دندان است. اما اگر موقعیت دندان بد نباشد ، می توان از کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کرد.

شکل دندان: اگر دندان های شما خیلی بلند یا خیلی کوتاه ، یا شکسته یا فرسوده است ، بهترین راه برای اصلاح کامپوزیت استفاده از ارتودنسی است. با روکش کامپوزیت می توانید به راحتی این نقص های ظاهری را برطرف کنید. به جز این دندان ، روکش کامپوزیت بریده نمی شود. از کامپوزیت برای ضخیم شدن و پهن شدن دندان های سالم نیز استفاده می شود. پرداخت تنها چیزی است که برای نصب روکش کامپوزیت در دندانپزشکی زیبایی استفاده می شود و بنابراین روشی غیرتهاجمی است.

مزایا و معایب کامپوزیت و ارتودنسی 

اگرچه یکی از بزرگترین مزایای استفاده از روکش کامپوزیت دندان سرعت انجام آن است. چند هفته دیگر پوشش برای شما ساخته و نصب می شود. بریس های ارتودنسی و بریس های نامرئی - Invisalign - ماه ها طول می کشد تا دندان ها را به موقعیت دلخواه برسانیم.

اگرچه روند ساخت روکش های کامپوزیت دندان بسیار کمتر زمان می برد ، اما توصیه می کنیم برای تحقیق در مورد آن وقت بگذارید و گزینه های مناسب برای تغییر لبخند را با دقت در نظر بگیرید قبل از انجام این کار. اصلاح لبخند می تواند یک اتفاق بزرگ و مهم باشد ، اما فقط در یک روز اتفاق می افتد و شما با نتیجه تصمیمی که گرفته اید برای همیشه زنده خواهید ماند. از دیگر مزایای روکش کامپوزیت دندان این است که به راحتی مراقبت می شود. مانند دندان های طبیعی خود ، می توانید آنها را با مسواک زدن روزانه ، نخ دندان و عادات بهداشت دهان و دندان حفظ کنید. همچنین توصیه می شود برای مسواک زدن از خمیر دندانهای ساینده فلوراید غیر ساینده استفاده کنید تا به ماندگاری و درخشش این پوشش ها کمک کند.

یکی از مهمترین مشکلاتی که متخصصان ارتودنسی با آن روبرو هستند اصلاح فرم دندان ها برای استتار نامنظم دندان ها است ، یا با تراشیدن سطوح برجسته یا افزودن روکش های کامپوزیت یا سرامیک برای اصلاح نامنظم دندان ها. این روش ها نه تنها بسیار بد به نظر می رسند بلکه سلامت دندان ها و لثه ها را در طولانی مدت به خطر می اندازند. به زبان ساده ، اگر دندان ها نامنظم و تغییر رنگ داده یا به صورت نامناسب شکل گرفته اند ، بهتر است قبل از استفاده از روکش ابتدا دندان ها را مرتب کنید.

عواملی که باید هنگام تصمیم‌گیری در نظر بگیرید

  • مدت زمان تقریبی درمان
  • هزینه برآورد شده‌ی درمان
  • تعهد زمانی که باید براي درمان بپذیرید
  • درمان‌های موردنیاز در آینده

کلینیک دندانپزشکی قلهک

برای انجام کلیه درمان های دندانی از جمله کامپوزیت دندان، لمینت دندان، ارتودنسی و بلیچینگ و... احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

www.clinicgholhak.com

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

مراجعه به دندانپزشکی بعد از تزریق ژل
مراجعه به دندانپزشکی بعد از تزریق ژل

05 مرداد 1403

همه چیز درباره ونیر دندان
همه چیز درباره ونیر دندان

27 تیر 1403

کامپوزیت دندان در شریعتی
کامپوزیت دندان در شریعتی

25 اردیبهشت 1403

رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی
رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی

24 آبان 1402

 مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان
مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان

17 آبان 1402