مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

انتخاب رنگ کامپوزیت دندان


انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان ماده ای است که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود. این ماده به صورت خمیری و همرنگ دندان در نظر گرفته می شود و عموماً لایه نازکی است که روی سطح دندان قرار می گیرد.

کامپوزیت دندان به دندان ها شکل می دهد و ظاهر شکسته یا آسیب دیده آنها را می پوشاند. برای ثابت نگه داشتن این مواد باید از دستگاه مخصوصی با نور آبی استفاده کرد تا مواد سخت شود.

قبل از انجام کامپوزیت دندان باید از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید. در صورت آسیب دیدن دندان ها ابتدا دندانپزشک باید شرایط ترمیم را فراهم کند.

توجه داشته باشید که نوع مواد کامپوزیت دندان بسیار مهم است و همچنین باید در انتخاب دندانپزشک یا کلینیک کامپوزیت دندان دقت کافی را داشته باشید زیرا مهارت متخصصی که این کار را انجام می دهد در نتیجه کار بسیار موثر است.

کامپوزیت دندان

رنگبندی کامپوزیت دندان

امروزه نه تنها تضمین ماندگاری کامپوزیت های دندان مهم است، بلکه ضروری است که این ترمیم ها نتیجه زیبایی شناختی مطلوبی داشته باشند، به عبارت دیگر، تا حد امکان به رنگ طبیعی دندان ها شباهت داشته باشند.

بنابراین چالش اصلی دستیابی به یکپارچگی رنگ بین کامپوزیت ها و دندان های طبیعی مجاور است. برای دستیابی به این هدف، نکته اصلی داشتن درک روشنی از ویژگی های دندان در حال ترمیم است، یعنی  سایه رنگ، درجه اشباع، بافت، انتقال نور و شفافیت. به معنای دیگر برای انتخاب رنگ کامپوزیت دندان مناسب، مهم است که یک سری ویژگی های نوری را در نظر بگیرید:

 

سایه رنگ یا طیف رنگ

اشاره به نام رنگ دارد، که نوع خاصی از طول موج (زرد، آبی، سبز، قرمز...) است که به چشم ما منعکس می شود.

 

کروما یا  درجه اشباع

مقدار رنگدانه های موجود یا شدت رنگ را کروما می نامند. در کامپوزیت ها، کروما با شماره گذاری تدریجی از 1 تا 4 کدگذاری می شود که نشان دهنده افزایش درجه اشباع رنگ کامپوزیت است.

 

درخشندگی

 بعد رنگی رنگ ها یا به عبارت دیگر، روشنایی یا درخشندگی رنگ ها جزو فاکتورهایی است که هنگام انتخاب رنگ مناسب برای کامپوزیت دندان باید در نظر داشته باشید. همچنین می توان آن را به عنوان توانایی ماده در جذب یا بازتاب نور در نظر گرفت و همچنین مربوط به شفافیت و کدورت رنگ است. هرچه این مقدار کمتر باشد، دندان شفاف تر و خاکستری تر است. برعکس، هر چه مقدار بالاتر باشد، دندان سفیدتر و مات تر است. سن نیز می تواند در میزان درخشندگی دندان نقش داشته باشد، عموماً دندان های بالغ شفاف تر و مینای دندان نازک تر است.

 

شیری رنگی یا Opalescence

 این سایه مشخصه مینای دندان در تمام سطح آن است، رنگی بین شیری و آبی که در نوک دندان ها دیده می شود. این یک ویژگی اساسی کامپوزیت های قدامی است، زیرا باعث ایجاد اثرات سرزندگی و عمق در ساختار می شود.

 

فلورسانس

توانایی یک ماده برای انتشار نور در طیف مرئی از طریق جذب انرژی از یک منبع خارجی را فلورسانس می گویند. هنگامی که دندان ها در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرند، فلورسانس از سفید روشن تا آبی روشن را نشان می دهند که باعث می شود دندان ها سفیدتر و درخشان تر به نظر رسیده و شادابی آنها را افزایش می دهد. امروزه اکثر کامپوزیت های دندان جلو فلورسانس دندان های طبیعی را به خوبی بازتولید می کنند.

 

اینفوگرافیک فاکتور های مهم در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

نحوه انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

چالش دوم در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان این است که آنها را غیرقابل تشخیص و غیرقابل توجه و کاملاً مشابه رنگ دندان های طبیعی فرد انتخاب کنیم. برای رسیدن به این هدف، انتخاب درست سایه، که دغدغه اصلی در اکثر درمان‌های دندان‌پزشکی است، ضروری است.  امروزه اکثر دندانپزشکان از طبقه بندی VITA برای شناسایی سایه ها و رنگ ای کامپوزیت استفاده می کنند. این سیستم رنگی به 4 دسته تقسیم می شود:

 

A (قهوه ای مایل به قرمز): ایده آل برای 80٪ از بیماران.

B (نارنجی-زرد).

C (خاکستری مایل به قهوه ای).

D (خاکستری مایل به صورتی).

در این رنگ ها، چه A، B، C یا D، سایه ها با عدد طبقه بندی می شوند یعنی عدد 1 برای روشن ترین رنگ و عدد 4 برای تیره ترین رنگ. بنابراین، سایه A1 از سایه A2، کمی تیره تر است. معمولاً برای انتخاب صحیح رنگ کامپوزیت به پوست صورت، رنگ دندان های اطراف دندانی که می خواهد کامپوزیت شود و میزان سفیدی چشم های وی توجه می شود. بنابراین انتخاب رنگ مناسب برای کامپوزیت دندان از بیماری به بیمار دیگز متفاوت است اما برخی از پرطرفدارترین و محبوب ترین رنگ های کامپوزیت دندان شامل کد رنگی A1 و B1، A3، bw، sw و xl می شود.

 

کامپوزیت دندان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان کودک خود  احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها از جمله دندانپزشکی اطفال و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

مسواک خمیر مخصوص کامپوزیت  دندان
مسواک خمیر مخصوص کامپوزیت  دندان

21 شهریور 1403

انجام کامپوزیت دندان قبل از فیلر لب
انجام کامپوزیت دندان قبل از فیلر لب

11 مرداد 1403

مراجعه به دندانپزشکی بعد از تزریق ژل
مراجعه به دندانپزشکی بعد از تزریق ژل

05 مرداد 1403

همه چیز درباره ونیر دندان
همه چیز درباره ونیر دندان

27 تیر 1403

کامپوزیت دندان در شریعتی
کامپوزیت دندان در شریعتی

25 اردیبهشت 1403