مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

آشنایی با بروز حساسیت دندان

حساس شدن دندان ها در برخی مواقع امری طبیعی است و ممکن است با خوردن یا انجام یک سری کارها خود را نشان دهد و درد را برای شما به همراه خواهد داشت. در این مطلب به بررسی بروز حساسیت دندانی خواهیم پرداخت.


 

آشنایی با بروز حساسیت دندان

حساسیت دندان را اگر به آن دچار شده باشید، قطعا انجام برخی از کارها مثل مسواک زدن و یا خوردن مواد غذایی برای شما آزاردهنده خواهد بود.

این دردها برای شما موقتی خواهد بود اما باید علت بروز آن را بیابید تا اگر دندان مشکل جدی تری دارد نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

حساسیت دندانی معمولاً پی‌آمد ساییدگی مینای دندان یا مشخص شدن ریشه‌های دندان است. البته این ناراحتی گاهی علل دیگری مانند پوسیدگی دندان، ترک خوردن، لب پر شدن یا شکستگی دندان یا به تازگی پر کردن دندان دارد.

اگر دندان‌هایتان هنگام مسواک زدن یا خوردن بعضی خوراکی‌ها تیر می‌کشد، باید بدانید که دچار یکی از شایع‌ترین مشکلات دندان شده‌اید. باید در صورت مواجهه با حساسیت دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

در ادامه به بررسی علت بروز حساسیت دندان خواهیم پرداخت.

حساسیت دندان

 

دلیل حساسیت دندان چیست؟

هرچند ده‌ها دلیل را می‌توان برای حساسیت دندانی برشمرد، اما روند حساس شدن دندان‌ها در اصل یکی است؛ داخل دندان در تماس با جهان خشن خارج قرار می‌گیرد.

دندان‌های ما عمدتاً از عاج تشکیل می‌شود که به نوبه خود حاوی توبول‌های کوچکی پر از پایانه‌های عصبی حساس است. در حالت عادی مینا روی توبول‌های عاجی را می‌پوشاند و این لایه در برابر آسیب‌های خارجی از دندان محافظت می‌کند. اما اگر مینای دندان ساییده یا پوسیده شود یا ترک بخورد و محافظ بخش ظریف داخل دندان از بین برود، دندان حساس می‌شود.

اگر تخصصی‌تر به موضوع حساسیت دندان نگاه کنیم، باید به توضیح نظریه‌ای پذیرفته شده موسوم به نظریه هیدرودینامیک بپردازیم. نظریه هیدرودینامیک این استدلال را مطرح می‌کند که جریان مداوم مایع داخل توبول‌های عاجی دلیل اصلی تیر کشیدن دندان است. این مایع در دمای پایین منقبض و بالعکس در دمای بالا منبسط می‌شود، ترشی یا شیرینی شدید مایع را بیرون می‌کشد و هوا آن را خشک می‌کند و لمس کردن آن، مانند زمان درمان‌های دندانپزشکی، آن را بیشتر می‌کند. تغییر در جریان مایع گیرنده‌های مکانیکی موجود در عصب‌های توبول‌ها را فعال می‌کند، به بیان دیگر مقدار استاندارد مایع تغییر می‌کند و در نتیجه درد بروز می‌یابد.

بروز حساسیت دندانی

 

دلایل مهم درباره حساسیت دندان

حساسیت دندان باعث ناراحتی شدید می‌شود و تیر کشیدن دندان خوردن و نوشیدن را دشوار می‌کند.

حساسیت دندان نتیجه ساییدگی لایه فوقانی دندان یا مینای دندان است. در چنین حالتی لایه حساس و نرم‌تر داخلی دندان یعنی عاج بدون محافظ می‌شود.

حساسیت دندان از هر 10 نفر تقریباً در 2 یا 3 نفر مشاهده می‌شود.

حساسیت دندان در گروه سنی بزرگسال تا میانسال شیوع بالاتری دارد.

 درمان‌های پزشکی و خانگی بسیاری برای از بین بردن حساسیت دندان وجود دارد.

متداول‌ترین علل حساسیت دندان را در ادامه شرح می‌دهیم.

سفید کردن دندان‌ها

حساس شدن دندان‌ها، به ویژه دندان‌های کوچکتر مانند دندان‌های ثنایای کناری فک بالا و پایین تا چند ساعت پس از سفید کردن دندان‌ها نگران کننده نیست. حساسیت دندانی پس از بلیچینگ به این علت است که پراکسید (عامل سفید کننده) به عصب‌های مغز (پالپ) دندان می‌رسد. این عارضه طبیعی است و پس از چند روز برطرف می‌شود.

تحلیل لثه

متاسفانه تحلیل لثه یکی از پی‌آمدهای طبیعی افزایش سن است. با بالا رفتن سن لثه تحلیل می‌رود و عاجی که لثه از آن محافظت می‌کرد، نمایان می‌شود. بیماری لثه انواع مختلفی دارد، اما عوارض ناشی از آنها یکسان است.

  جلوبودن دندانهای پایین و بزرگ بودن فک پایین(آندربایت)

مسواک زدن شدید و نامناسب

اگر از مسواک سخت استفاده می‌کنید و دندان‌ها را با خشونت مسواک می‌زنید، باید بدانید که بدترین ظلم را در حق دندان‌هایتان می‌کنید و با از بین بردن مینای دندان باید منتظر حساسیت دندان‌ها باشید. دندان‌ها را به روش صحیح با مسواک مناسب مسواک بزنید.

دهانشویه و خوراکی‌های اسیدی

منظورمان از خوراکی‌های اسیدی پرتقال، لیمو و گریپ فروت است. اسید مرکبات مینای دندان را از بین می‌برد و دهانشویه‌های اسیدی دندان‌های حساس را حساس‌تر می‌کند.

 

ضربه سخت

جویدن شکلات‌های سفت و یخ یا دندان قروچه کردن از عادت‌های مضر بسیاری از ما است. ترک خوردن و شکستگی دندان پایانه‌های عصبی مغز دندان را در معرض محیط خارج قرار می‌دهد. عصب‌های بدون محافظ در تماس با غذا یا ضربه ناشی از دندان‌های مقابل تیر می‌کشد، به علاوه باکتری‌ها نیز عصب‌ها را ملتهب می‌کند.

مصرف بیش از حد نوشابه

فراورده‌های جانبی قندی مینای دندان را نرم و متلاشی می‌کند. به این ترتیب مینای دندان آسیب‌پذیر می‌شود. نوشابه بدون قند ضرر کمتری دارد، اما هنوز هم بسیار اسیدی است.

دلایل حساسیت دندان

 درمان حساسیت دندان

مهم‌ترین اقدام برای درمان حساسیت دندانی مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص علت مشکل و بررسی علائم حساسیت دندان است. به خاطر داشته باشید که علت‌های متفاوت نیازمند درمان‌های متفاوت است.

درمان‌های خانگی برای کاهش حساسیت دندان

چنانچه حساسیت دندان از مشکلات جدی دندان‌ها نشأت نگرفته باشد، می‌توانید حساسیت دندان را با رعایت توصیه‌های ساده زیر کاهش دهید:

استفاده از خمیردندان فلوراید ضدحساسیت

اصلاح روش مسواک زدن و خودداری از مسواک زدن خشونت‌آمیز

تعویض مسواک قدیمی با مسواک جدید نرم یا فوق نرم

کاهش مصرف نوشابه‌ها و غذاهای قندی و اسیدی

متوقف کردن درمان سفید کردن دندان‌ها

اگر دندان قروچه می‌کنید، بهتر است شب‌ها از گارد یا محافظ دهان استفاده کنید.

روش‌های تخصصی دندانپزشکی برای رفع حساسیت دندان

اگر دندان‌هایتان پس از رعایت توصیه‌های فوق باز هم تیر می‌کشد، به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل‌تان با بهره‌گیری از یکی از درمان‌های زیر حل شود:

فلورایدتراپی: از آنجایی که فلوراید به مینای دندان کمک می‌کند تا به طور طبیعی خود را ترمیم کند، فلورایدتراپی یکی از درمان‌های موثر رفع حساسیت دندان است. فلوراید را می‌توان به صورت وارنیش با قلم مخصوص یا به صورت ژل یا کف با تری دهانی روی دندان‌ها زد. درمان حساسیت دندانی با فلوراید باید چند بار تکرار شود تا نتیجه مطلوب به دست آید.

اعمال عامل باندینگ روی دندان: لایه‌ای از سیلانت روی دندان‌های حساسی زده می‌شود که مینای روی آن از بین رفته و عاج‌شان مشخص شده است. به این ترتیب دندان با یک لایه محافظ به نوعی عایق‌کاری می‌شود.

پرکردگی‌های ریخته و آسیب‌دیده باید ترمیم و تجدید شود.

دندان شکسته با توجه به ماهیت شکستگی باید ترمیم یا کشیده شود.

اگر دندان پوسیده باشد، باید پوسیدگی برداشته و با مواد پر کردن دندان جایگزین شود.

عصب‌کشی در موارد جدی ضرورت می‌یابد. عصب‌کشی برای درمان مشکلات هسته نرم دندان (مغز یا پالپ دندان) انجام می‌شود. هر چند عصب‌کشی به نظر درمانی پیچیده و گسترده می‌آید، اما در واقع موفقیت‌آمیزترین روش برای رفع حساسیت دندان است.

اگر بافت لثه روی ریشه دندان تحلیل رفته باشد، باید جراحی پیوند لثه انجام شود. مقدار کمی از بافت لثه از جای دیگری از دهان گرفته و به ناحیه تحلیل رفته متصل می‌شود. پس از این جراحی ریشه‌های نمایان دندان پوشانده می‌شود و حساسیت کاهش می‌یابد.

حساسیت دندان

کلینیک تخصصی دندانپزشکی قلهک در تهران

شما برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری برای شما خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است.

این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است.

بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

https://clinicgholhak.com/

clinic-gholhak


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

برند گرانقیمت لمینت دندان
برند گرانقیمت لمینت دندان

13 شهریور 1403

باورهای اشتباه ارتودنسی دندان
باورهای اشتباه ارتودنسی دندان

11 شهریور 1403

وظایف دندانپزشکی اطفال
وظایف دندانپزشکی اطفال

31 مرداد 1403

اهمیت محیط مطب دندانپزشکی
اهمیت محیط مطب دندانپزشکی

13 مرداد 1403

انجام کامپوزیت دندان قبل از فیلر لب
انجام کامپوزیت دندان قبل از فیلر لب

11 مرداد 1403