مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

متخصص با تجربه دندانپزشکی اطفال


 

متخصص با تجربه دندانپزشکی اطفال

دندانپزشک کودکان ،یکی از شاخه های دندانپزشکی می باشد. دندانپزشک کودکان در زمینه سلامت دهان و دندان کودکان مشغول به فعالیت است و از رویش اولین دندان شیری ،تا نوجوانی ،با ایشان سروکار دارد و با تجربه و دانشی که دارد،ناهنجاری و آسیب هایی که در دهان و دندان کودک به وجود آمده است را رفع می کند. یک دندانپزشک اطفال خوب باید به علم روانشناسی کودکان آشنا بوده و برخورد صحیح با کودکان را بداند تا بتواند اعتماد آن ها را جلب کند.

 

تفاوت دندانپزشک عمومی با دندانپزشک اطفال

واقعیت این است که بسیاری از ما از تفاوت متخصص و دندانپزشک عمومی بی اطلاع هستیم و از تخصص های دندانپزشکی و شاخه های آن آگاهی نداریم. دوره دندانپزشکی ۶ سال می باشد و مدرک دندانپزشکان عمومی در ایران ،جراح دندانپزشک می باشد،که با دندانپزشک متخصص متفاوت است. دندانپزشکی تخصص های مختلفی دارد که یکی از آنها تخصص دندانپزشک اطفال یا دندانپزشک کودکان است، که دریافت این مدرک نیازمند گذراندن دوره ۳ ساله تخصص علاوه بر دوره عمومی است. این تخصص ،شاخه ای از دندانپزشکی است که مخصوص درمان بیماریهای دهان و دندان در کودکان و نوجوانان است.

 

از آنجایی که  ممکن است ،بیماری دهان و دندان در دوران کودکی و نوجوانی شروع شود، پیشگیری و درمان این آسیبها در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است. که در  دامنه کاری و تخصص دندانپزشک کودکان متخصص میباشد، متخصص دندانپزشکی کودکان باید به روانشناسی کودک و نحوه ی برخورد با کودکان مسلط باشد و بتواند در کوتاهترین زمان اعتماد بیمار را جلب کند و بتواند به بهترین نحو خدمات مورد نیاز کودک را ارائه دهد.

 

دندانپزشکان متخصص کودکان ،درمانهای دندانپزشکی مورد نیاز برای کودکان مبتلا به فلج مغزی، عقب ماندگی های ذهنی، اوتیسم و بیماریهای سیستمیک  و را ،انجام میدهند، هرچند به دلیل عدم همکاری این بیماران، در اغلب مواقع این کودکان برای درمان ا،حتیاج به بیهوشی و یا آرام بخشی در محیط بیمارستانی دارند.

 

در دندانپزشکی کودکان چه خدماتی ارائه می شود؟

معاینه و ارزیابی دقیق و درمان ناهنجاری و آسیب های دهان و دندان کودکان ،از جمله خدماتی است که متخصص کودکان انجام میدهد ، بطور کلی متخصص کودکان ،فعالیت ها و درمانهای گسترده ای در زمینه بهداشت دهان و دندان کودک انجام میدهد که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

 

آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان و نوجوانان

توصیه های لازم در مورد نحوه رعایت بهداشت دهان

ارایه خدمات تخصصی پیشگیری

ترمیم دندانهای شیری

عصب کشی دندانهای شیری

روکش دندانهای شیری

خدمات مرتبط با دندانهای دائمی جوان

جرم گیری

فلورایدتراپی و فیشور سیلانت

فضانگهدارنده ها

دندانپزشکی زیبایی

ارتودنسی پیشگیری

دندانپزشکی بدون دردبا استفاده از بیهوشی

 

 

 

چرا بهداشت دهان و دندان کودکان مهم است ؟

واقعیت این است که یک بخش عمده در بهداشت کودکان و مراقبت از کودک ،  رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان است. متاسفانه بسیاری از والدین به دلیل اینکه گمان می کنند دندانهای کودکشان شیری است و موقتی است، به آن توجه کمتری می کنند. ولی غافل هستند از اینکه، این دندانهای شیری است که به کودک در داشتن تغذیه درست کمک میکند به صحبت کردن درست و زیبایی هرچه بیشتر چهره و اعتماد به نفس او کمک میکند و از همه جالبتر این که فضا را برای دندانهای دایمی نگه میداردکه در ردیف دندان های دیگر قرار گیرد.

مراقبت های لازم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

مکانیسم پوسیدگی دندان که به طور کلی یکسان است. وجود مواد قندی در دهان ، باعث تغذیه باکتریهای پوسیدگی زا (استرپتوکک موتانس) شده و این باکتریها با تولید اسید ، منجر به پوسیدگی دندانها میشود. درباره ی دندان درد کودکان اشاره به این نکته ضروری است که دندانهای شیری، بر خلاف دندانهای دایمی خیلی زود به عصب میرسند، چرا که دندان کوچک است ولی پالپ ( عصب دندان) وسیع است. بنابراین پوسیدگی با اندک گسترشی ، به عصب میرسد و نیاز به عصب کشی دارد. غالبا اولین دندانهایی که در کودکان به عصب می رسد، دندان آسیاب کودک است. در حالت خیلی کلی بهتر است به منظور مراقبت از دندان و جلوگیری از پوسیدگی به موارد زیر توجه کنید

 

البته این را نیز فراموش نکنید که این موارد بسیار کلی است و پیروی از دستورات و نکاتی که دندانپزشک کودکتان به شما اعلام میکند قطعا کاربردی تر و مناسب با شرایط و وضعیت دندان فرزند شما خواهد بود :

 

۱- بعد از هر بار شیردهی به کودکان،دهان و دندان های کودکتان را با یک گاز مرطوب تمیز کنید.آنچه که عامل اصلی پوسیدگی در کودکان زیر ۳ سال هست،همین شیردهی در زمان خواب کودکان هست.تا حد امکان باید از شیردهی در خواب،بویژه در کودکانی که دندان های آنها شروع به روییدن کرده است خودداری شود. و در صورت اجبار، حتمآ بعد از شیرخوردن کودک،دندانها و دهانش به طور کامل تمیز شود.

 

۲- همزمان با رویش اولین دندان کودک ،از مسواک های نرم و با سایز کوچک،جهت تمیز کردن دندانهای تازه روییده شده استفاده کنید.اما تا قبل از ۳ سالگی،استفاده از خمیر دندان به علت نداشتن توانایی در خارج کردن کامل آن توصیه نمی شود‌.

 

۳کودک تا حدود۶ سالگی نمی تواند به تنهایی دندانهای خود را  با مسواک و نخ دندان تمیز کند،و دندانهای او باید با کمک والدین ایشان، تمیز شود.به عبارتی تا زمانی که کودک شما نتواند به تنهایی بند کفش خود را ببندد،مهارت دستی کافی برای تمیز کردن دندان های خود به تنهایی را ندارد.و معمولا از والدین خواسته می شود که تا ۱۰ سالگی نیز نظارت مستقیم بر مسواک زدن  و نخ دندان کشیدن دندان های کودک خود داشته باشند.

 

هنگام مراجعه به مطب چه نکاتی را رعایت باید کرد ؟

رابطه مهمی بین اضطراب مادر در مراجعه به دندانپزشک کودک و رفتار کودک از نظر همکاری در ویزیت دندانپزشکی وجود دارد.بیشترین تاثیر این اضطراب در کودکان زیر چهار سال است. لطفا اگر مضطرب هستید سعی کنید جلوی کودکتان آن را بروز ندهید،باور کنید که یک گروه دندانپزشکی کودکان خوب ، بدون تردید، هدفش انجام یک درمان ایده آل در عین ایجاد یک تجربه مثبت برای کودک شماست.

 

کودکانی که بی حسی فک پایین دریافت می کنند ممکن است سطح داخلی لب پایین خود را گاز بگیرند. بنابر این حفظ رول پنبه در دهان کودک پس از پایان کار تا زمان اتمام بی حسی در پیشگیری از این مساله مفید است. دهانشویه با آب نمک در موارد گاز گرفتگی ، در تمیز نگه داشتن ناحیه سودمند است.


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

تاثیر محیط دندانپزشکی اطفال بر کودک
تاثیر محیط دندانپزشکی اطفال بر کودک

09 آبان 1402

چکاپ دندانپزشکی اطفال
چکاپ دندانپزشکی اطفال

03 شهریور 1402

رفع پوسیدگی دندان در دندانپزشکی اطفال
رفع پوسیدگی دندان در دندانپزشکی اطفال

25 مرداد 1402

ارتودنسی نامرئی در دندانپزشکی اطفال
ارتودنسی نامرئی در دندانپزشکی اطفال

21 مرداد 1402

رفتار دندانپزشکی اطفال
رفتار دندانپزشکی اطفال

09 مرداد 1402