مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

دندان های شیری اطفال

دندان های شیری و مراقبت از آنها در کودکان بسیار اهمیت دارد و والدین باید با رویش دندان کودک خود توجه داشته باشند تا آسیب نبیند و روند رشد خود را طی کند. در ادامه درباره دندان های شیری اطفال صحبت خواهیم کرد.


 

دندان های شیری اطفال

اگر تابحال به دندانپزشکی اطفال مراجعه کرده باشید حتما درباره دنداهای شیری کودک برای شما صحبت کرده است. شما به عنوان والدین او باید مراقبت هایی را انجام دهید تا روند رشد بهترین حالت ممکن بگذرد و دندان های دائم جایگزین شود.

زمانی که دندان‌های شیری کامل می‌شود تعداد 20 دندان که شامل 8 عدد دندان قدامی فک بالا و پایین و 4 عدد دندان نیش و 8 عدد دندان آسیاب شیری می‌باشند در داخل حفره دهان وجود دارند.

تمام اجزایی که در دندان‌های دائم هست در دندان‌های شیری نیز وجود دارد. اجزای تشکیل‌دهنده در قسمت تاج مینا، عاج و عصب تاج دندان و در قسمت ریشه سمان، عاج و عصب ریشه دندان می‌باشند.

دندان‌های قدامی و نیش دارای یک ریشه و دندان‌های خلفی دارای دو الی سه ریشه می‌باشند.

این دندانهای شیری برای اولین بار تقریبا در سن هفت سالگی لق شده و میفتد و حالا نوبت رشد دندان های دائمی اوست. شما میتوانید از قبل کودک خود را آماده کنید که در مواجهه با این رویداد طبیعی بدن خود نترسد و بداند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

دندانپزشکی کودکان

 

آشنایی با روند رشد دندان های شیری

روند طول ریشه دندان‌های شیری به‌طور میانگین بین 10 الی 15 میلی‌متر می‌باشداین ریشه‌ها در طول زندگی کودک به‌تدریج و با روندی آهسته تحلیل می‌روند و هنگامی‌که ریشه به‌طور کامل تحلیل رفت زمان افتادن دندان شیری و جایگزینی دندان دائم می‌باشد.

روند پوسیدگی

پوسیدگی دندان‌های اطفال در ابتدا شامل تحلیل نقاط کوچکی در مینا می‌باشد اگر در این مرحله درمان‌های موردنیاز برای کودک انجام نگیرد این پوسیدگی‌ها به‌تدریج گسترش‌یافته و به عاج دندان نفوذ می‌کنند.

در این مرحله کودک کم‌کم دردهایی را در ناحیه دندان پوسیده احساس کند چنانچه درمان لازم در این مرحله نیز انجام نگیرد پوسیدگی پیشرفت کرده و به عصب دندان شیری گسترش می‌یابد

رسیدن پوسیدگی به عصب دندان شیری

معمولاً نفوذ پوسیدگی دندان به ناحیه عصب دندان شیری با درد و ناراحتی زیاد کودک همراه می‌باشد گرچه در مواردی به دلیل روند آهسته پیشرفت ممکن است کودک هیچ‌گونه علائم درد نداشته باشد و دندانپزشک با رادیوگرافی دندان نفوذ پوسیدگی به عصب را تشخیص دهد درصورتی‌که درمان دندان در این مرحله تأخیر افتد ممکن است براثر فعل و انفعالات میکروب‌ها عصب دندان عفونی‌شده و آبسه دندانی و خروج چرک از لثه دندان مبتلا اتفاق بیفتد.

رشد دندان شیری

 

درمان دندان های شیری

درصورتی‌که پوسیدگی دندان در حد مینا و عاج دندان پیشروی کرده باشد درمان موردنیاز ترمیم دندان می‌باشد این ترمیم‌ها برحسب صلاح دید دندانپزشک با مواد کامپوزیت و یا آمالگام  انجام می‌گیرد.

در صورت تخریب وسیع تاج دندان شیری ممکن است از روکش‌های مخصوص دندان کودکان که از جنس استیل ضدزنگ هستند استفاده گردد.

انتخاب نوع ترمیم باید به‌طور کامل به دندانپزشک واگذار گردد زیرا در بسیاری از موارد ترمیم با نوع خاصی از مواد ممکن است امکان‌پذیر نبوده و یا مناسب دندان کودک شما نباشد

عصب‌کشی دندان شیری

مراحل درمان عصب‌کشی برای دندان شیری با بزرگسالان متفاوت است برحسب صلاحدید دندانپزشک و بر طبق وضعیت رادیوگرافی دندان مبتلا ممکن است فقط عصب تاج دندان و یا عصب تاج و ریشه تحت درمان قرار گیرد

انجام درمان عصب‌کشی دندان شیری هیچگونه عارضه‌ای برای دندان دائمی جانشین نخواهد داشت پس از تحلیل ریشه دندان شیری و افتادن آن دندان دائمی با ساختاری مجزا رویش می‌نماید

دندان‌های شیری باید تا سن مشخص در داخل حفره دهان باقی بمانند این سن برای دندان‌های قدامی حدود 6 الی 7 سالگی و برای دندان‌های نیش و دندان‌های خلفی حدود 9 الی 12 سالگی می‌باشد

بنابراین حفظ این دندان‌ها علاوه بر نقش مهم در تغذیه کودک برای رویش صحیح دندان جایگزین ضروری می‌باشد.

دندانپزشکی اطفال

 

دندانپزشکی اطفال در کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای ترمیم و درمان دندان در هر سنی باید نزد فرد متخصص بروید تا با توانایی بهتری به انجام درمان  بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

تاثیر محیط دندانپزشکی اطفال بر کودک
تاثیر محیط دندانپزشکی اطفال بر کودک

09 آبان 1402

چکاپ دندانپزشکی اطفال
چکاپ دندانپزشکی اطفال

03 شهریور 1402

رفع پوسیدگی دندان در دندانپزشکی اطفال
رفع پوسیدگی دندان در دندانپزشکی اطفال

25 مرداد 1402

ارتودنسی نامرئی در دندانپزشکی اطفال
ارتودنسی نامرئی در دندانپزشکی اطفال

21 مرداد 1402

رفتار دندانپزشکی اطفال
رفتار دندانپزشکی اطفال

09 مرداد 1402