مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

مراقبت از کامپوزیت دندان

اگر می خواهید کامپوزیت دندان های شما در طول زندگی سالم بماند ، فقط مانند دندان های طبیعی از سلامتی آنها مراقبت کنید. دندان های خود را با یک خمیر دندان خوب مسواک بزنید ، نخ دندان بکشید ، و برای معاینه مرتب به دندانپزشکی مراجعه کنید.


مراقبت از کامپوزیت دندان

مراقبت از کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت زیادی ندارد. مراقبت آسان در واقع یکی از مزایای کامپوزیت دندان است.

اگر می خواهید کامپوزیت دندان های شما در طول زندگی سالم بماند ، فقط مانند دندان های طبیعی از سلامتی آنها مراقبت کنید. دندان های خود را با یک خمیر دندان خوب مسواک بزنید ، نخ دندان بکشید ، و برای معاینه مرتب به دندانپزشکی مراجعه کنید.

نکات مهم در مراقبت از کامپوزیت دندان

از دندان های خود به عنوان ابزار یا باز کردن درب قوطی استفاده نکنید ، چیز دیگری به غیر از غذا به دندان هایاتان نگیرید و اگر بوکس می کنید ، "محافظ شبانه" را بین دندان های خود قرار دهید. محافظ شب لایه ای از پلاستیک است که از ریزش دندان در شب جلوگیری می کند. البته آنها از این محافظ ها در بوکس و فعالیت های ورزشی نیز استفاده می کنند.

مراقبت از کامپوزیت دندان نیاز به روند خاصی ندارد. روکش کامپوزیت جایگزینی برای روکش اصلی دندان است. به همین دلیل باید همان احساس را به شما القا کند و تا حد ممکن طبیعی به نظر برسد. بنابراین مراقبت از آنها مانند مراقبت از دندان های طبیعی است. برای محافظت از کامپوزیت ، رعایت نکات زیر کافی است:

·تمیز کردن کامپوزیت دندان

همانطور که به دندانهای اصلی خود اهمیت می دهید ، باید به کامپوزیت نیز اهمیت دهید. برای حفظ روکش کامپوزیت کافی است حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان را فراموش نکنید.

بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به بیماری لثه شود. اگر به بیماری لثه مبتلا هستید ، لثه ها به سمت بیرون چرخانده و کناره های کامپوزیت ظاهر می شوند. در نتیجه ممکن است کامپوزیت از دندان جدا شده یا از آن جدا شود.

·خمیر دندان مخصوص دندان کامپوزیت شده

برخی از خمیردندان ها حاوی ترکیباتی هستند که هم برای دندانهای اصلی و هم برای کامپوزیت خطرناک هستند. هنگام خرید خمیر دندان ، مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید و مطمئن شوید که حاوی پراکسید هیدروژن ، کربنات سدیم یا جوش شیرین نیست.

پراکسید هیدروژن سطح دندان را از بین می برد و خشن بودن جوش شیرین باعث از بین رفتن رنگ و براقیت کامپوزیت می شود. به طور کلی بهتر است از خمیر دندان ژله ای استفاده شود زیرا بسیار بعید است از چنین موادی در آنها استفاده شده باشد. نیازی به خرید خمیر دندان سفید کننده نیست. این نوع خمیر دندان نه تنها برای مراقبت از روکش های کامپوزیت ضروری است ، بلکه حتی گاهی ممکن است به آن آسیب برساند.

·جویدن و گاز زدن با دندان کامپوزیت

همه می دانند که علاوه بر جویدن غذا ، کاربردهای دیگری نیز برای دندان ها وجود دارد. به عنوان مثال ، برای باز کردن درب بطری با ابزار دیگر! بسیاری از افراد این کار را انجام می دهند ، اما متأسفانه این کار نه تنها برای دندان ها بلکه برای کامپوزیت نیز بسیار مضر است و ممکن است به آن آسیب برساند.

اجسام بسیار سخت ، مانند درب فلزی و بطری های شیشه ای ، سطح سرامیک کامپوزیت را خرد می کنند. اگر عادت دارید اشیایی مانند قلم ، مداد یا حتی یخ را در دهان خود ببلعید و بجوید ، بهتر است این اخلاق را کنار بگذارید تا دندان های شما آسیب نبیند.

نکات مراقبت از کامپوزیت دندان

·غذای مناسب بعد از کامپوزیت دندان

قانونی که میگوید ( نباید اجسام سخت را گاز بگیرید) در مورد غذا نیز صدق می کند. گاز گرفتن برخی از غذاها مانند سیب ، هویج خام ، چیپس سفت و تکه های گوشت چسبیده به استخوان می تواند به روکش های سرامیکی آسیب برساند.

علاوه بر غذاهای جامد ، باید در میزان خوردن نیز مراقب باشید. به خصوص غذاهایی که سرشار از اسید یا قند هستند. این دو ماده باعث پوسیدگی دندان می شوند و برای کامپوزیت روکش ها نیز مضر هستند.

همچنین از مصرف غذاهای شیرین و چسبناک مانند آب نبات ، ماکارونی ، نان ، بیسکویت ترد و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و آب میوه خودداری کنید. غذاهای اسیدی مانند میوه ها (لیمو و برخی میوه های دیگر) نباید به مدت طولانی روی دندان بمانند.

بنابراین بهتر است بعد از خوردن دهان سریع مسواک بزنید. در آخر ، از غذاهایی که حاوی مواد رنگی هستند خودداری کنید. درست است که روکش کامپوزیت به راحتی رنگ نمی گیرد ، اما هنوز هم می توان آن را لکه دار کرد.

·نوشیدنی های الکلی بعد از کامپوزیت ونیر

از مصرف زیاد الکل خودداری کنید. خوردن زیاد الکل باعث از بین رفتن کامپوزیت ونیر (که باعث چسبیدن آن به دندان می شود). البته این هرگز باعث جدا شدن کامپوزیت نمی شود ، اما به آن آسیب می رساند و باعث لک شدن و ضعف کامپوزیت می شود.

البته ، الکل فقط در نوشیدنی های الکلی نیست. برخی از دهان شویه ها یا خمیر دندان ها حاوی الکل نیز هستند. بنابراین قبل از خرید خمیر دندان ، مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. الکل موجود در خمیر دندان به اندازه الکل برای دندان مضر است.

·دندان قروچه

برخی از افراد ناخواسته در خواب دندان های خود را به هم فشار می دهند و این باعث سایش آنها می شوند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید ، برای یافتن راه حل با پزشک خود صحبت کنید.

به احتمال زیاد ، دکتر شما استفاده از "محافظ شب" را توصیه می کند. دندان قروچه به کامپوزیت آسیب می رساند، بنابراین حتما از این مشکل مراقبت کنید تا مجبور نشوید هزینه زیادی برای ترمیم مجدد دندان های خود صرف کنید.

·مسواک مخصوص کامپوزیت دندان

انتخاب مسواک تأثیر بسزایی در سلامت دندان ها و عمر کامپوزیت دارد. شما باید مسواکی بخرید که خیلی خشن نباشد زیرا ممکن است به سطح کامپوزیت دندان آسیب برساند. در عوض ، به دنبال مسواک هایی بروید که دارای تارهای نرم و انعطاف پذیر هستند.

·محافظ دندان

اگر ورزش هایی مانند بوکس ، تکواندو ، کشتی و ورزش های رزمی انجام می دهید ، هنگام ورزش باید بین دندان های خود محافظت کنید. این اجازه می دهد تا در صورت برخورد ، دندانها تا حد امکان آسیب ببینند.

نکات خوردن غذا  بعد از کامپوزیت دندان

بعد از کامپوزیت دندان چه بخوریم

تورم و درد در اطراف دندان ها باعث جویدن درست غذا می شود. بنابراین ، دندانپزشکان به طور معمول به بیماران توصیه می کنند که حداقل دو ساعت پس از دندانهای کامپوزیت از خوردن و نوشیدن هر چیزی خودداری کنند.

پس از آن ، ما غذای نرم و مایعات را در اولین روز پس از کامپوزیت توصیه می کنیم. از هرگونه نوشیدنی گرم خودداری کنید. همچنین ، حتما مایعات زیادی بنوشید.

نکاتی برای خوردن غذا بعد از کامپوزیت دندان

  • از غذاهای سفت و سخت پرهیز کنید.
  • از خوردن غذاهای چسبناک خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای شیرین پرهیز کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم و سرد خودداری کنید.
  • با دهان بسته بجوید.

کلینیک دندانپزشکی قلهک

به دو دلیل باید مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید. ابتدا پزشک می تواند از عفونت های لثه و دندان جلوگیری کند و دندان های شما را در شرایط ایده آل نگه دارد. دوم ، در صورت بروز مشکلاتی مانند ترک خوردن و ترک خوردن روکش یا از بین رفتن کامپوزیت بین آن ، پزشک می تواند آن را قبل از حاد شدن برطرف کند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

www.clinicgholhak.com

کلینیک قلهک


,
 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.