مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

عملکرد دندان ها بر نحوه جویدن 

میدانید که اگر شما دندان های سالمی داشته باشید جویدن و خوردن غذاها به راحتی انجام میشود و مشکلی برای شما و سیستم گوارش ایجاد نکند.
در این مطلب قرار است به بررسی این موضوع و تاثیر سلامت دهان و دندان بر گوارش بپردازیم.


 

عملکرد دندان ها بر نحوه جویدن 

میدانید که اگر شما دندان های سالمی داشته باشید جویدن و خوردن غذاها به راحتی انجام میشود و مشکلی برای شما و سیستم گوارش ایجاد نکند.
در این مطلب قرار است به بررسی این موضوع و تاثیر سلامت دهان و دندان بر گوارش بپردازیم.

مصرف غذا‌های سالم و مقوی‌ و ایجاد تعادل بین باکتری های مفید و مضر روده با استفاده از پروبیوتیک ها کلید داشتن سیستم گوارش سالم است‌. نحوه غذا خوردن و جویدن مواد غذایی نیز نکته بسیار مهمی است.

اولین قدم برای هضم غذا در دهانتان آغاز می‌شود‌. دندان‌ها به خرد کردن غذا کمک می‌کنند و بزاق دهان هم حاوی آنزیم‌های آغاز‌کننده گوارش است‌. وقتی غذا را قورت می‌دهید‌، غذا به کمک حرکات گوارشی در طول دستگاه گوارش حرکت می کند. با تجزیه مواد غذایی، ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن جذب می شود.

تعداد دندان ها در افراد بالغ 32 عدد می باشد. دندان‌ها دسته‌بندی مختلفی دارند و هر دسته کار مشخصی انجام می‌دهد. دندان‌ها به عنوان اندامی برای جویدن نقش مهمی در فرآیند گوارش دارند. جویدن غذا در کنار آنزیم های موجود در بزاق دهان، به آغاز فرآیند هضم کمک می کند.

غذا خوردن

 

گوارش چگونه انجام میشود؟

زمانی که غذا میخورید مواد غذایی ابتدا با بزاق ترشح شده از غدد بزاقی مخلوط می‌شوند‌.

سه غده اصلی بزاقی‌:

  • غده‌بنا‌گوشی‌
  •  زیر‌آرواره‌ای
  •  زیرزبانی

نام دارند‌. غدد بنا‌گوشی در ۲ طرف صورت و داخل گونه‌ قرار دارند‌. این غدد منافذی به نام مجاری استنسن دارند که بزاق از آنجا ترشح می‌شود‌.

این غدد‌، بزرگترین غدد بزاقی هستند که در جویدن و بلعیدن اغلب مواد نشاسته‌دار کمک می‌کنند‌. غدد زیر‌آرواره‌ای در بخش کناری آرواره ‌زیرین قرار دارند‌.

اگر با دهان خشک و بدبو از خواب بیدار می‌شوید‌، به دلیل کاهش تولید بزاق در ساعات خواب است. این غده غذا را نرم کرده و به هم می‌چسباند‌‌، عملی که برای بلعیدن بهتر غذا لازم است‌.

بدون بزاق کافی و در نتیجه خشکی دهان‌، عمل بلعیدن مشکل می‌شود و خطر خفگی به دلیل گیر‌کردن غذا در گلو افزایش می‌یابد‌.

برای جویدن و هضم غذا‌، به دندان‌هایی سالم نیاز دارید‌

هرکسی که دندان‌درد دارد‌، می‌داند غذا خوردن با درد مشکل است‌. انحراف‌، پوسیدگی و از دست دادن دندان همگی در جویدن‌ و خرد‌ کردن‌صحیح غذا و در نتیجه هضم آن موثرند‌.

گفته می‌شود وقتی دندان‌ها به خوبی کنار هم قرار می‌گیرند‌، بخش بالایی روی بخش پایینی چفت می‌شود و سطوح تیز دندان‌های آسیا روی فرورفتگی‌های دندان‌های مقابلشان قرار می‌گیرند‌.

قرارگیری صحیح دندان‌ها جلوی گاز گرفتن لب و گونه‌ها را می‌گیرد و دندان‌های پایینی از زبان محافظت کرده و آن را در جای خود نگاه می‌دارند‌. اگر دندان‌هایتان به خوبی در کنار هم قرار نگیرند‌، دچار انحراف دندان می‌شوید‌.

مشکلات ارثی‌، عادات بد در دوران کودکی مثل مکیدن شست و فشار دادن دندان‌ها با زبان‌، استفاده طولانی مدت از پستانک و شیشه‌شیر‌، همگی از عوامل ایجاد انحراف دندان هستند.

جویدن  با دندان

 

چگونه از دندان ها محافظت نماییم؟

اینکه شما بتوانید به راحتی مواد غذایی را بجوید به اندازه کیفیت غذا اهمیت دارد. علاوه بر این رعایت بهداشت روزانه دهان  بهترین روش برای حفظ سلامت دندان‌ها می باشد.

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان‌، از مهمترین وسایل بهداشتی است که کمک میکنند از ابتلا به بیماری ها جلوگیری شود. حتما مطمئن شوید که لثه‌هایتان را هم مانند تمامی قسمت های دندان‌ها مسواک زده شود.

اگر بعد از هر غذا نمی‌توانید مسواک بزنید‌، دهانتان را با آب شسته یا آدامس مصرف کنید‌. استفاده از نخ دندان و مسواک در شب بسیار مهم است‌.

 استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان از ابتلا به بیماری‌های لثه و دندان که در اثر کاهش بزاق افزایش می‌یابند‌، جلو‌گیری می‌کند‌.

استفاده از خمیردندان و دهان‌شویه‌های مناسب نیز می تواند به سلامت دندان های شما کمک کند.

جویدن-غذا
 

سلامت دندان با کلینیک دندانپزشکی قلهک

شما برای ترمیم و درمان دندان در هر سنی باید نزد فرد متخصص بروید تا با توانایی بهتری به انجام درمان  بپردازند. چرا که نتیجه موفق هر درمان دندانپزشکی به متخصص آن بستگی دارد و هر چقدر در آن خبره و با تجربه باشد نتیجه بهتری خواهد داشت.

کلینیک دندانپزشکی تخصصی قلهک با همکاری جمعی از متخصصان بنام و اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور تأسیس گردیده است. این مجموعه مأموریت خود را همراهی با سایر مراکز دندانپزشکی برای ارایه خدمات تکمیلی دندانپزشکی از جمله خدمات تخصصی در تمامی رشته ها و نیز خدمات تحت بیهوشی قرارداده است. بهره مندی از دانش علمی و تجربه بالای موسسین و متخصصان این کلینیک، همچنین امکانات و تجهیزات بروز و کارآمد از جمله ویژگی های منحصر به فرد کلینیک قلهک است.

این مجموعه در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان و همچنین دندانپزشکی اطفال می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال خدمات دندانپزشکی در کنار دندانپزشک با تجربه هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوید.

قبل از شروع سال جدید  1402، میتواند زمان مناسبی باشد تا از سلامت دندان های خود مطمئن باشید. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 - 26640907 - 26640957

کلینیک-دندانپزشکی-قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

رادیوگرافی دندان
رادیوگرافی دندان

22 فروردین 1403

عقب نشینی یا تحلیل لثه دندان :

18 فروردین 1403

دندان قروچه

20 اسفند 1402

دندان مصنوعی چیست؟

10 اسفند 1402

رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی
رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی

24 آبان 1402