مجله دندانپزشکی کلینیک قلهک

کامپوزیت دندان پوسیده

با استفاده از روش کامپوزیت دندان پوسیده نه تنها اثری از پوسیدگی در دندان شما باقی نمی ماند، بلکه اثری از ترمیم یا پرکردن روی آن نخواهید دید.


کامپوزیت دندان پوسیده

با استفاده از روش کامپوزیت دندان پوسیده نه تنها اثری از پوسیدگی در دندان شما باقی نمی ماند، بلکه اثری از ترمیم یا پرکردن روی آن نخواهید دید.

پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با دندان است که به دلایل عفونی ایجاد می شود. حال تصور کنید که این دندان پوسیده یکی از دندان های جلوی شماست و در هنگام لبخند زدن یا صحبت کردن کاملا آشکار می شود.

اگر به دندانپزشک متخصص و ماهر مراجعه کنید با استفاده از کامپوزیت دندان و بسیار هنرمندانه این مشکل را حل می کند.

 

آیا کامپوزیت دندان باعث پوسیدگی دندان می شود؟

کامپوزیت دندان از مواد رزینی کاملا بی اثر و بی ضرر ساخته شده است. این ماده هرگز به تنهایی نمی تواند به دندان های شما آسیب برساند. کامپوزیت دندان یک روش بسیار محافظه کارانه است. در این روش هیچ عمل تخریبی روی دندان انجام نمی شود.

حتی نیازی به تراشیدن دندان ها نیست. مگر اینکه بخواهید کامپوزیت دندان پوسیده انجام دهید. در این حالت فقط قسمت پوسیده دندان بریده می شود. ونیر کامپوزیت در واقع روی دندان معیوب قرار می گیرد تا زیبایی دندان را بازیابی و به آن بازگرداند. روشی سریع و کم هزینه برای ترمیم دندان است که توانسته است با روش های گران قیمتی مانند پروتزهای دندانی رقابت کند.

نکته ای که وجود دارد رسیدگی به دندان های کامپوزیت است. مراقبت اولیه از دندان با روکش کامپوزیت به شما این امکان را می دهد تا سال ها بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنید.

 

آیا امکان حذف کامپوزیت وجود دارد؟

اگر کامپوزیت باعث مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان شود، باید کامپوزیت را از روی دندان جدا کرد. باید بدانید که حذف کامپوزیت با توجه به نوع عمل دندانپزشک تعیین می شود. در واقع گاهی اوقات می توان کامپوزیت را بدون تراشیدن مینای دندان و آسیب رساندن به دندان از روی دندان خارج کرد.

بنابراین در این صورت می توانید به راحتی کامپوزیت را حذف کرده و مشکلات ایجاد شده برای دندان ها را به حداقل برسانید. دقت داشته باشید که در صورت نیاز به تراشیدن مینای دندان برای از بین بردن کامپوزیت، در این صورت دندان ها بدون روکش باقی می مانند و باعث بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان می شود.

از جمله خدمات کلینیک دندانپزشکی قلهک می توان به اصلاح طرح لبخند، ارتودنسی و ایمپلنت اشاره کرد. 

 

افرادی که برای کامپوزیت مناسب نیستند

متاسفانه بسیاری از مشکلاتی که بعد از کامپوزیت برای دندان ها ایجاد می شود به این دلیل است که همه افراد نمی توانند از کامپوزیت برای پوشاندن دندان های خود استفاده کنند. اگر فردی بیماری های دهان و دندان مانند مشکلات لثه دارد، بیمار نباید از این روش برای زیباسازی دندان ها استفاده کند.

اگر دندان ها مقدار قابل توجهی از ساختار خود را از دست داده باشند یا دندان ها بیش از حد پر باشند، ضعیف شده و به اندازه کافی قوی نیستند که پس از کامپوزیت عملکرد قابل توجهی داشته باشند.

اگر مینای دندان به دلیل ساییدن دندان یا مشکلات مشابه از بین رفته باشد، نمی توان از کامپوزیت استفاده کرد.

افرادی که دندان های کج و نامرتب دارند نباید از این روش استفاده کنند.

 

مراقبت های بهداشتی پس از کامپوزیت دندان

همانطور که گفته شد، انجام مراقبت های پس از کامپوزیت می تواند از پوسیدگی دندان با کامپوزیت جلوگیری کند.

  • برای تمیز کردن دندان ها باید به طور مرتب از مسواک استفاده کنید.
  • باید بدانید که مسواک به تنهایی نمی تواند دندان ها را تمیز کند، بنابراین باید در کنار مسواک از نخ دندان نیز استفاده کنید تا ذرات غذا روی دندان ها به راحتی تمیز شوند و احتمال پوسیدگی دندان کاهش یابد.
  • پس از کامپوزیت از خوردن غذاهای سفت مانند آجیل خودداری شود زیرا باعث ساییدگی و افزایش احتمال پوسیدگی در دندان ها می شود.
  • حتما بعد از خوردن غذاهای رنگی مانند چای، قهوه و هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید تا روکش ها رنگی نشوند و دندان ها تمیز شوند.
  • تغییر رنگ در اکثر دندان ها بعد از کامپوزیت می تواند رخ دهد که پس از مدتی دندان ها باید پولیش شوند.
  • باید هر چند وقت یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان ها و کامپوزیت ها را به دقت بررسی کنید.
  • افرادی که عادت به استفاده از تنباکو دارند باید بدانند که استفاده از هر نوع تنباکو بر روی کامپوزیت ممنوع است.

استفاده از برخی دهانشویه های تجویز شده توسط پزشک می تواند باکتری های موجود در دهان و دندان ها را کاهش داده و احتمال پوسیدگی را کاهش دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید.

https://clinicgholhak.com/

کلینیک قلهک


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی
رنگ کامپوزیت دندان مانند رنگ دندان های طبیعی

24 آبان 1402

 مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان
مواد موثر در استحکام کامپوزیت دندان

17 آبان 1402

کامپوزیت دندان در شریعتی
کامپوزیت دندان در شریعتی

15 آبان 1402

علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟
علت تغییر رنگ کامپوزیت دندان چیست؟

24 مهر 1402

کامپوزیت دندان روش جایگزینش وجود دارد؟
کامپوزیت دندان روش جایگزینش وجود دارد؟

07 شهریور 1402